Kennisbank

De beste manier om van prospect naar klant te komen

Geplaatst op 30 december 2016 - door

Recent ben ik zelf van prospect, klant geworden. In de opstartfase van de KlanthousiasmeFabriek was ik op zoek naar een website bouwer ook wel een online marketing bureau. Nu heb ik weinig verstand van websites bouwen en neem dan ook deze belangrijke beslissing vooral op gevoel. Mijn eerste selectie criteria voor een afspraak waren |in de buurt | een aansprekende site | niet te groot maar ook niet te klein|. Vervolgens zou ik de beslissing nemen op basis van of ik een enthousiast gevoel zou krijgen om leuk en goed zaken te gaan doen. Maar hoe onderbouw je of je goed en leuk zaken gaat doen?

Goede voorbereiding

In een kennismakingsgesprek gaf mijn contact persoon aan dat hij op mijn linked-in profiel had gekeken en had gezien dat ik lid was van een bepaalde club. Nu wist hij dat een bestaande klant van hem ook lid was van deze club en of ik hem kende. Ze hadden namelijk voor hem ook een website gebouwd. We namen – na een leuk gesprek – afscheid met de afspraak dat ik nog verder zou kijken en zou bellen als er een prijsindicatie gemaakt kon worden.

Mijn kennis bleek een ware ambassadeur

Ik belde mijn kennis en vroeg of hij het online marketing bureau kende. Hij was gelijk super enthousiast. Een jong team van kundige en enthousiaste mensen, ze hadden hem geweldig begeleid in het denkproces om te komen tot een site. Ze hebben een goede site opgeleverd, getraind in content beheer en helpen hem met SEO en SEA. Hij kon me ze van harte aanbevelen. Ik legde de telefoon neer met het besluit dat ik de volgende dag zou bellen om een offerte te vragen. En ja, ik had een goed gevoel.

Goed geluisterd, een goede offerte

“Wat fijn te horen dat uw kennis ons heeft aanbevolen, u krijgt uiterlijk volgende week woensdag de offerte gemaild”. Dinsdag middag ontving ik een overzichtelijke offerte met duidelijk mijn wensen over de site verwoord, een planning die paste bij de start van mijn activiteiten. Ook de prijs was in lijn de verwachting die was neergelegd in het kennismakingsgesprek.

Ambassadeur bedanken

Donderdag kwam ik de betreffende kennis toevallig tegen. Hij vroeg hoe het ervoor stond met de webbouwer. Hij wist dat ik een offerte had aangevraagd want hij was nog persoonlijk bedankt per email voor de positieve aanbeveling. Ik dacht, dat is attent van die gasten zeg, weer goed gedaan.

Aandacht geven

Nu ging ik die vrijdagmiddag een rondje fietsen. Ja, in zo’n strak pakje op de racefiets. Ik had goede benen en het liep lekker. Plotseling slaat er vlak voor me nog even snel een auto de bocht om en ik moest vol in de rem, vlieg over de fiets en kom met een smak op straat terecht. Ziekenhuis, twee ellebogen gescheurd, gebroken hand, wat hechtingen en gekneusde knieën. Verder viel het wel mee.

De volgende week werd ik gebeld door mijn contact persoon of ik de offerte in goede orde ontvangen had en nog vragen had. Ik gaf aan dat ik gevallen was met de fiets en even uitgeschakeld was. Een dag later ontving ik een beterschapskaart met de hand ondertekend van het team van het online marketing bureau. Wat super attent!

Conclusie

Wat is de beste manier om van prospect klanten te maken? Ambassadeurs inschakelen! Zij overtuigen onafhankelijk en eerlijk, jou prospect om zaken te gaan doen. En natuurlijk het enthousiasme waarmee de mensen binnen de organisatie met de prospect connecten. We willen immers gewoon leuk zaken doen, en dat doe je met mensen. Mijn kennis was een enthousiaste klant en ik merkte enthousiasme bij de medewerkers van het online marketing bureau. Ik werd graag van prospect klant. Het hele bedrijf rook naar Klanthousiasme.

Heb jij aanvullingen of leuke voorbeelden hoe je van een prospect een Klant maakt. Laat het weten.